onsdag den 26. september 2018

Hjemmelavet bog a la Arne & Carlos

For nogle få år siden fik jeg denne bog i fødselsdagsgave. 
Jeg havde ønsket mig den og var superglad for at få den. 


Jeg læste den igennem fra ende til anden og kiggede på de helt vildt inspirerende billeder. Derefter røg bogen over i bunken med "ting, jeg virkelig gerne vil fordybe mig i, når jeg får bedre tid". Sådan en bunke har jeg nemlig. Om ikke andet, så en mental bunke :-)
 Har du også sådan en bunke?

En måneds tid efter jeg fik bogen, kom Arne & Carlos til Bogforum i Bella Centeret, og jeg tog min bog med derind for at få den signeret. Jeg havde hilst på dem begge ved bogmessen året før (det kan du læse om lige her), men de er altid så hyggelige at snakke med, så vi fik også en sludder denne gang. Og se lige, hvad de skrev i min bog:


Nå, men for et par uger siden var tiden kommet til at lave min første bog.
Først gik jeg på jagt i papirkurven og derefter rundt omkring i huset for at finde en masse genbrugspapir i A4 størrelse. Jeg havde ikke helt nok til en bog, så jeg rev nogle sider ud af nogle svenske magasiner, jeg havde fået af en sød veninde (TAK, Åsa <3), og jeg kastede mig også over en tapetrulle, noget gavepapir og nogle gamle kataloger fra Gudrun Sjöden.
Jeg havde også nogle gamle Puk-bøger liggende, som jeg havde to af, og dubletterne skar jeg op og brugte siderne som sider i min bog imellem alle de andre sider. Forsiderne af Puk-bøgerne tænker jeg, at jeg skal bruge som forsider på kommende bøger.
Gamle hækleopskrifter, jeg har gemt, men som jeg ikke kommer til at bruge, og gamle noder fra min tid som musiklærer røg også med i bunken

I lørdags satte jeg mig så ned og syede siderne i min bog sammen. Først på midten på maskine, og da alle siderne var samlet, syede jeg dem sammen i hånden:


Det var ikke så nemt, men da jeg jo er et forholdsvist roligt menneske, blev ryggen syet sammen, selv om det absolut tog sin tid. 


Jeg fandt ud af, at man hos Panduro Hobby på nettet kunne købe et 'Arne & Carlos starter kit', hvor der er papir, pap til for- og bagside, bølgepap til bogens ryg, lim, tråd til at sy ryggen sammen med og nåle. Jeg bestilte to kits, og de kom ret hurtigt med posten.


Og sådan kom min første bog altså til at se ud. 


Sommerfuglen her lå sammen med mit broderigrej, som jeg ikke har haft fat i meget længe. Så vidt jeg husker, broderede jeg den til en nålepude engang, men den kom aldrig videre. Nu er den så fløjet ud ad kassen og har forfremmet sig selv til forsidesommerfugl. Godt klaret!


Ryggen blev også ret fin, hvis jeg selv skal sige det.


Her et lille kig ind i bogen, som jo altså ikke er færdig. Nu er den bare klar til diverse indput. Denne bog vil jeg bruge til at lime diverse hækleprøver ind sammen med billeder af nogle af de hækleprojekter, jeg har lavet i tidens løb. Jeg vil også bruge den til små hækleopskrifter eller bare udklip af håndarbejdsting, der er fine, eller projekter, jeg måske kunne tænke mig at lave. Her vil jeg skrive idéer ned, sætte farver sammen. 


Sådan så mit skrivebord ud i dag, da jeg havde fundet alt muligt frem, jeg skal bruge til at komme i min bog. Jeg skal nok vise jer noget af indholdet i bogen, når jeg kommer så langt.

Her kan du se, hvordan Arne & Carlos laver bøger:


Jeg har selv masser af idéer til flere bøger, jeg skal lave, fx en julebog (med opskrifter på julehæklerier, julebroderier, julelækkerier, billeder af min oppyntning, julepapir, julekort o.s.v.), en bog med mange farver, hvor jeg afprøver forskellige farvekombinationer, sætter idéer ind til ting, jeg vil male (malerier, møbler m.m.), bøger til gaver med fx blomsterfrø, små digte, boganbefalinger. Ja, kun fantasien sætter grænser for sådan nogle projekter.

Hvis du har kastet dig over at lave bøger selv, vil jeg rigtig gerne høre om det, så hold dig ikke tilbage med at lægge en hilsen her på bloggen.

På snarligt gensyn!

2 kommentarer:

  1. Sikken en kreativitet og fantastisk inspiration. Tak for det ❤️ Overvejer at lave en bog til (eller med) mit barnebarn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Marianne! Du og alle dine børnebørn skal da bare i gang. Det er SÅ sjovt :-)
      Et førskolebarn kan med fordel lave en alfabetbog, hvor der klippes ting ud fra diverse blade. En eller to sider med A-ting, B-ting og så videre. Det har du helt styr på, ved jeg :-)
      1000 tak for din kommentar <3
      Kærlig hilsen
      Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)