onsdag den 9. januar 2019

Hæklede bøjlebetræk DIY

I december lavede jeg en del kreative ting, der skulle sælges til fordel for min søns klasses lejrskole. Disse hæklede bøjlebetræk var noget af det, jeg fandt på at lave:


Jeg tog fat i min pose med garnrester og valgte, at hver bøjle skulle laves i nogenlunde de samme nuancer. Det er en fantastisk måde at få brugt sine små garnrester på.


Opskrift:

Bøjle: Træbøjle (jeg køber dem billigt i genbrugsbutikker)

Garn: Garnrester (her har jeg brugt bomuld)

Hæklenål: Jeg har brugt hæklenål nr. 3

Jeg starter med at lave en magisk ring og hækle seks fastmasker i ringen. I næste omgang tager jeg ud i alle seks masker, så jeg har 12 masker. Afhængig af bøjlens bredde tager jeg ud til 13-14 masker. Herefter hækler jeg, til den første halvdel af bøjlebetrækket kan trækkes på bøjlen hen til selve bøjlekrogen. Jeg skifter farve flere gange undervejs. Jeg hæfter ikke enderne, da bøjlebetrækket jo sidder fint fast på bøjlen, og der derfor ikke er chance for, at det går op.
På samme måde hækler jeg den anden halvdel, og til sidst, når begge halvdele af bøjlebetrækket er sat på, syer jeg det sammen med garnet.

Det tog et par aftener for mig at lave én bøjle.

Jeg har selv beholdt bøjlen i de røde og lilla nuancer. Den har hængt i min entré i december.

De tre andre bøjler blev hurtigt solgt.

De faste læsere af min blog ved, at jeg altid har haft noget særligt med bøjler og lever efter mottoet: 

Livet er for kort til kedelige bøjler

Jeg samler på bøjler af mange slags: Dem med plasticsnor, dem med ordsprog, dem med blomster, dem med stof - ja, alle mulige smukke bøjler.
Jeg decouperer også selv bøjler. Nogle beholder jeg - andre forærer jeg væk.

Hvis du har lyst til at læse mine tidligere indlæg om bøjler, kan du se dem lige her.

God hæklelyst!

2 kommentarer:

  1. Det var dog en god lille inspiration med "garn på bøjler". God inspiration! Tænk hvad man ikke kan pakke ind :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne inspirere i disse tider, så man kan bruge tiden til kreativiteter :-)
      Kh Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)