søndag den 12. juli 2015

Jordkøleskab eller manden i hullet

Længe har vi gået med idéen til et jordkøleskab i kolonihaven. Bare sådan til lidt kolde øl og måske lidt pålæg og den slags, hvis temperaturen er lav nok. 

I dag blev der sat handling bag idéen:


Manden gravede et hul i haven, der hvor der er mest skygge i løbet af dagen.


I hullet blev sat en plastictønde, som jeg havde fået af en kollega.
Hun havde skåret toppen af, så hullet ikke behøvede at være dybere 
end højst nødvendigt.


I tønden blev sat en mindre tønde med låg, så eventuelle dyr ikke kan komme til de ting, vi lægger i tønden.


Til tønden har manden lavet et låg, der sidder i spænd,
så låget fx ikke flyver af i blæsevejr.


Og sådan ser vores jordkøleskab ud fra oven.
Jeg synes godt nok, det ser fint ud, og jeg håber også, det er funktionelt.

Vi har lagt et termometer ned i tønden. Det bliver spændende at se,
hvor koldt der er dernede. Vi har også overvejet at isolere låget med flamingo. Nu får vi se, om det bliver nødvendigt - afhængig af temperaturen.

Det skal også blive interessant at se, hvad der sker, når det regner.
Den blå tønde rager ca. 2 cm op over jorden,
så der burde ikke kunne rende vand ned i tønden.

Låget skal selvfølgelig have lidt træbeskyttelse ved lejlighed.

4 kommentarer:

  1. Hold op hvor ser det smart ud. Glæder mig til at følge køle hullets virkning sommer og vinter. Genial idé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Stella. Jeg kan desværre ikke prale af, at idéen er min egen, men ja - flot ser det ud. Indtil videre er manden svært tilfreds med dåseøllernes temperatur :-)

      Slet
  2. Hvordan går det med køleskabet? Kan det bruges?

    VH Inge

    SvarSlet
  3. Hvordan går det med jordkøleskabet
    Noet der 31/2 år gammel

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)