lørdag den 6. april 2019

Et tæppe mere er hoppet af nålen

Siden d. 18. januar har jeg haft en ganske særlig gave på hæklenålen, nemlig et tæppe. Min fætters ældste datter blev 10 år i torsdags, og for længe siden besluttede jeg, at hun skulle have en særlig gave, nu hun havde rund fødselsdag. 

Jeg har kun brugt garn fra mit garnlager (som i parentes bemærket måske nok er blevet lidt rigeligt stort), og nu hvor tæppet er færdigt, kan man næsten ikke se, at garnlageret er skrumpet ind. Lidt pinligt, alligevel :-)

Jeg har selv designet tæppet, der er hæklet i bølgemønster:


For at få et nogenlunde roligt udtryk, har jeg valgt at bruge grå som bundfarve. På den måde kunne jeg være lidt mere sprælsk i farverne ind imellem og alligevel få tæppet til at være en helhed.



Jeg er vild med de forskellige farvekombinationer, der opstod undervejs:





Jeg har brugt ca. 28 nøgler bomuldsgarn til tæppet, der måler 135 x 170 cm. Eller, det gjorde det i hvert fald inden, jeg vaskede og tørretumblede det.


Det er altid grænseoverskridende at se sit håndarbejde tæske rundt i vaskemaskinen. Jeg vænner mig aldrig helt til det, tror jeg, selv om jeg ved, at alle ender er hæftede ordentligt. Jeg tørretumbler altid mine bomuldstæpper let, for jeg kan godt lide, at maskerne trækker sig lidt sammen. Jeg tager tæppet ud, før det er helt tørt og lægger det fladt til tørre.


Her ovenfor kan du se, at maskerne har trukket sig lidt sammen. Det udtryk kan jeg rigtigt godt lide.


Amalie blev rigtig glad for tæppet, og så er det jo det hele værd.

2 kommentarer:

  1. Du ligger ikke på den lade side mht håndarbejde😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan man vist ikke påstå, Åsa 😊

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)