tirsdag den 4. september 2018

Hyggehaven lige nu

Så nåede vi september. Jeg holder meget af september. Sensommermåneden. Det kan stadig være sommervarmt, men luften er frisk på en anden måde.

Lige nu er der godt gang i min have. Blomsterne skal lige vise sig en sidste gang, selv om nogle af dem blomstrede for første gang i juli.
Det gælder fx den småblomstrende Tagetes, som blomstrer her i baggrunden. Netop denne slags Tagetes er blevet en yndling. Det er første gang, jeg har den i haven. Da vi havde kolonihave, havde jeg den i drivhuset. Den holdt på smukkeste vis diverse skadedyr væk.


Biblommen, som er den mørkelilla blomst på billedet herunder, blomstrer også for anden gang. Jeg må være ærlig og sige, at jeg troede, den var død, da vi kom hjem fra ferie sidst i juli, men den kom heldigvis igen. 


Som det ses, har vi i år fået springvand i haven. Det er drevet af solceller, så det passer helt sig selv. Jeg skal bare huske at komme lidt vand i bassinet en gang imellem. Til gengæld virker det kun, når solen skinner lige på det, men det er ok.


Jeg har også investeret i endnu en Buddah til haven. Han får en frisk blomst, når jeg husker det.
Som det ses, ligger der en mønt i fuglebadekarret. Jeg læste et sted, at hvis man kom en kobbermønt i vandet, så kom der ikke alger. Og det passer! Jeg aner ikke hvorfor, men det virker altså.


Tallerkensmækkeren her har sået sig selv og pynter fint ved siden af den lille engel, som har fået plads på en brosten, min søn kom hjem med en dag. Det er da sådan, brosten skal bruges :-)


Solsikken har jeg sået. Først i vindueskarmen i foråret og siden i haven. Nu kvitterer den med flere blomster. Det er sådan en dejlig blomst, synes jeg. Og hvert år forundres jeg over magien ved at lægge en ganske lille kerne i jorden, der bliver til en næsten 2 meter høj blomst. Det er da fantastisk!


Langs mit halvtag snor snerlerne sig lystigt opad og henad:


I baggrunden her ses vores højbede, som vi etablerede i foråret. De har i sommer givet os jordbær, rabarber, radiser og rødløg i rigelige mængder. 


Her snor Bægerranken sig op ad stolpen i sameksistens med snerlerne og en selvsået høstanemone ved foden af stolpen. Bægerranken fik jeg i værtindegave i april, og i juni plantede jeg den ud i en stor potte. Den tåler ikke frost, og den tåler heller ikke ret godt at komme udefra og direkte ind i radiatorvarmen, så faktisk burde den snart komme ind, men jeg nænner altså ikke at flette den ud af snerler og stolpe lige nu med fare for at ødelægge de fine blomster og knopper. Den får lov at stå der så længe, som muligt med fare for, at den ikke klarer at komme ind.


Ved hoveddøren står denne hvide bænk. Jeg planter altid tvillingeblomster i de gamle gummistøvler, og de holder hele sommeren og sensommeren med.


Prikker i luften er i år kommet i et fuglebur, og de to klæder hinanden helt vildt godt, synes jeg. Hvis jeg er heldig, klarer den frosten. Nu må vi se.


Så får I ikke mere for den 25-øre i dag, men jeg har mere i ærmet i næste uge, så kig forbi igen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)