søndag den 8. september 2013

Kalorielet(tere) brombærcrumble

I dag tog vi ud og nød en dejlig sensommerdag. Turen gik til et sted i lokalområdet, hvor man både kunne plukke brombær og køre på skateboard. Helt perfekt combi :-) Jonas, Adam og hans kammerat hyggede sig på skateboardramperne, mens jeg kastede mig ind i brombærkrattet.
Jeg var absolut ikke den første på stedet, men heldigvis er der nok brombær til alle. Jeg fik plukket 1/2 kg, og det var lige præcis nok til en dejlig brombærcrumble. 


Jeg ledte på nettet efter en god, kalorielet opskrift, men det lykkedes ikke rigtigt, så jeg måtte jo opfinde min egen, og den får du her:

500 gram brombær
150 gram smeltet smør
25 gram Original Stevia Sukker
1 stang vanilje
125 gram havregryn
125 gram rugmel
1 spsk kanel blandet med Original Stevia Sukker

Bærrene skylles og lægges i tærtefadet. Drys bærrene med kanel blandet med Steviasukker.
Smelt smørret og bland det i en skål med rugmel, Steviasukker, vaniljekorn og havregryn. Hæld crumbledejen over bærrene.
Bag ved 200 grader midt i ovnen i ca. 30 minutter.


Jeg serverede brombærcrumbelen med skyr, men hvis man har lyst, kan vaniljeis eller flødeskum sagtens bruges :-)


Det var jo lidt et forsøg, og jeg skal lige love for, at forsøget faldt heldigt ud, for det smagte bare SÅ godt! Jeg frygtede lidt en bismag af Steviasukkeret, men det smagte, som om den var sødet med helt almindeligt sukker. 

Brug opskriften frit.

2 kommentarer:

  1. Den ser da totalt fed ud på den slanke måde. Er det mon nede ved stranden du henter bær? Eller nede ved de små huse ved vandet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smagte SÅ godt, Stella!
      Uhh, synes du, jeg skal afsløre mit "hemmelige" brombærsted her på bloggen? Nå, så gør jeg det, men sig det ikke til nogen ;-) Jeg plukker på grunden bag ved Tapperiet - langs med parkeringspladsen og videre langs hegnet. Gem lige lidt til mig, hvis du tager derned ;-)

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)