lørdag den 3. januar 2015

Beskæring af drivhusvin - gad vide, om jeg har gjort det rigtigt......

For et par måneder siden blev jeg den lykkelige ejer af blandt andet et drivhus. I drivhuset var en vin. 


Beviset er her. Jeg beskar den lidt i oktober, da vi overtog kolonihaven og ordnede drivhuset. 

Nu ser den sådan ud:


Jeg har ladet to stammer være og skåret alle sideskud væk over første "øje". 


Denne stamme vil jeg lade komme helt op i spidsen af drivhuset og derefter med tiden lade et sideskud løbe oppe i loftet, hvis det er muligt.


Den anden stamme løber nu fint langs siden. 

Jeg synes, det har været svært at finde ud af, hvordan sådan en vin skal beskæres. I nogle havebøger og på nettet står der, at vinen skal skæres helt ned hvert år, og andre steder står der, at der skal beskæres hele sommeren og en kraftig beskæring mellem december og februar. Jeg har så valgt det sidste. 

Jeg er spændt på at se, hvordan vinen udvikler sig i løbet af foråret og sommeren. Vinen skal jo gerne fungere som skygge for de planter, vi også skal have i drivhuset, og så skal den jo meget gerne give en masse druer :-)

Hvis du har erfaring med beskæring af druer og har nogle gode tips og tricks, hører jeg meget gerne fra dig.

Og hvis du undrer dig over, hvorfor der er sne i haven og ikke oven på drivhuset, er det såmænd fordi, jeg har fejet sneen væk fra drivhuset.
Jow - der er meget at se til, når man er drivhusejer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)