torsdag den 9. august 2018

Boganbefaling - Napoliromanerne

I denne sommer har jeg fået læst en hel masse - meget mere, end jeg plejer. Familien og jeg har været en tur på Kreta i sommerferien. Det var en skøn ferie, som jeg vender tilbage til i næste blogindlæg. For mit vedkommende blev en stor del af ferien tilbragt i ferielejligheden i aircondition, for jeg var så uheldig at få en virus efter kun fire dage i varmen. Og 35 graders varme, feber og overgangsalder er altså ikke den mest festlige kombination....... 

Så derfor fordrev jeg en stor del af ferien med at læse i den airconditionerede ferielejlighed. Heldigvis havde jeg læsestof nok med. Og hvilket læsestof! Inden vores ferie læste jeg første og andet bind af Napoliromanerne (Min geniale veninde og Historien om et nyt navn). På ferien læste jeg tredje bind - Dem, der flygter, og dem, der bliver - og fjerde bind (Det forsvundne barn), startede jeg på i flyveren hjem, og den var læst færdig på en uge. Helt fantastiske bøger!


Bøgerne er skrevet af Elena Ferrante, som er et forfatterpseudonym. Ingen ved, hvem hun (?) er, fordi hun har ønsket det sådan. Hun giver kun skriftlige interviews. Mange har gættet på, hvem hun er, men det vides ikke med sikkerhed. Alene det er jo interessant - og så alligevel ikke. Faktum er, at hun skriver fuldstændigt fabelagtigt, hvis du spørger mig.
Én af de ting hun er virkelig god til, er at beskrive en situation set ud fra jeg-fortællerens synspunkt. Det kan hun gøre på en måde, så læseren opfatter ting, som jeg-fortælleren ikke selv har opfattet. Ja, det lyder mærkeligt, men det kan hun.

Napoliromanerne handler om et venskab mellem to veninder. Man følger dem fra de er børn til de bliver gamle. De vokser op i et fattigt kvarter i Napoli præget af en dominerende familie, som vi nok vil opfatte som mafialignende. Man følger de to piger gennem skolegangen - en af dem får en uddannelse, en anden ikke. Kærester, magtkampe, ægteskab, bedrag, intellektuel udvikling, jobs, venskaber og meget mere er på spil.
Og miljøbeskrivelsen af Napoli er helt utrolig realistisk. Det er som at være der selv,
selv om jeg aldrig har været der.

Jeg kan kun anbefale disse bøger på det varmeste. Læs dem før din nabo!

Ved en tilfældighed faldt jeg over et program på dr.dks hjemmeside om Napoli i dag.
Programmet beskriver meget rammende de forhold, som også beskrives i Napoliromanerne.
Du kan se programmet her (så længe det ligger på DRs hjemmeside):


Rigtig god læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)