mandag den 9. juni 2014

Hyldeblomstpandekager

I lørdags sendte jeg manden i huset og sønnike ud for at plukke hyldeblomster (Adam vidste, hvor de var, for han havde været med mig ude at plukke hyldeblomster til hyldeblomstsaft for nogle dage siden). Imens lavede jeg pandekagedej. Her er min opskrift:

Ca. 8 dl økologisk skummetmælk
400 gram økologisk hvedemel
2 tsk økologisk rørsukker
½ tsk salt
1 tsk reven økologisk citronskal
6 økologiske æg
6 spsk øl (jeg brugte 'New York Lager' fra Nørrebro Bryghus)

Økologisk smør til bagning

Af denne opskrift bliver der ca. 24 pandekager

Jeg kommer alle ingredienserne i en skål og blender dem med stavblenderen. Herefter plejer jeg at lade dejen hvile i ca. ½ time i køleskabet.

Jeg bruger der ud over ca. 10 store skærme hyldeblomst uden de store stilke, delt i små buketter. Disse lægges i dejen på pandekagerne på panden således:


Først har jeg kommet smør på den varme pande. Derefter dej. Inden dejen stivner, lægger jeg små buketter af hyldeblomst i dejen på panden. Herefter vendes pandekagen og tages af, når den er færdig.


Vi spiste pandekagerne i haven med vaniljeis og skovjordbær fra haven.


Prøv det, mens hylden endnu blomstrer!

2 kommentarer:

  1. Tak for den gode idé Lotte. Er ret sikker på, at de pandekager smager af intet mindre end SOMMER.

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager nemlig rigtig meget af sommer, Stella :-)

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)