søndag den 1. juni 2014

Duften og smagen af sommer

I går gik Adam og jeg en tur for at plukke hyldeblomster. Jeg havde for et par dage siden set et par udsprungne hyldetræer, så jeg vidste, at det var ved at være tid. Og ganske rigtigt - på vores faste hyldeblomstplukkested var blomsterne begyndt at springe ud. Dog mest på den side, der vendte mod syd. Så der plukkede vi.

Vi plukkede til dobbeltportion, for min datter bliver student om 3-4 uger, og hun har bedt om, at jeg tager hyldeblomstsaft med til studenterfesten. Det gør jeg jo gerne :-)

Når jeg plukker den første hyld, udfører jeg altid et bestemt ritual: Plukker den første skærm, lukker øjnene og fører langsomt skærmen op til næsten og dufter. Dét er nemlig duften af sommer. I år blev Adam indført i ritualet:


Han var meget tilfreds med duften :-)


Som I kan se, smitter de gule pollen en anelse af, men det hører med til oplevelsen :-) Han er i øvrigt så sej til at gå og sove med sin bøjle med nakketræk. Heldigvis skal den "kun" på herhjemme 3-4 timer dagligt og om natten, så han slipper for den i skolen, hvor han så har sin almindelige ganebøjle på. Han har den heller ikke på ud at lege.

Nå, ritualet blev gennemført, og vi kunne fortsætte plukningen. Det blev til 40 skærme i alt:


De ligger nu i "suppen" af citroner, vand og sukker i køleskabet og skal trække til på onsdag, hvor jeg skal smage året første bryg - smagen af sommer.

Jeg har tidligere delt min opskrift på hyldeblomstsaft her på bloggen. Den kan du finde lige her. Jeg har i årenes løb eksperimenteret med diverse opskrifter, men ingen slår denne, så jeg er færdig med at eksperimentere :-)
If it works - don't fix it!

2 kommentarer:

  1. Det er vel på højde med konfirmationen, at lære mors hyldeblomst ritual. Lyder lækkert med mors egen trylledrik til studenter festen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhhh, vel ikke helt på højde med konfirmationen, men absolut noget i den afdeling, Stella ;-)
      Ja, jeg tænker også, at der bliver brug for ikke-alkoholiske drikke til studenterfesten :-)
      Kh Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)