søndag den 15. juni 2014

Så er sengetæppet færdigt og overdraget med kærlighed

Som faste læsere af min blog vil vide, har jeg i omkring 8 måneder hæklet på et sengetæppe til min datter. Jeg startede d. 20. oktober 2013, og allerede d. 27. oktober var jeg nået så langt:


Jeg må sige, at jeg lagde hårdt ud, for jeg har ikke siden hæklet så meget på det på så kort tid.

D. 30. december var jeg nået så langt:


og d. 4. februar 2014 var jeg nået ca. halvvejs:


D. 7. juni så det sådan ud,
da jeg sad og hæklede på de sidste rækker i haven:


Og dagen efter, d. 8. juni, så det sådan ud, da jeg omsider var blevet færdig:


Da jeg var færdig, pletrensede jeg tæppet med BioTex pletrens (spray). Datteren havde ved et uheld spildt kaffe på tæppet, mens jeg sad og hæklede (det tog jeg nu ret roligt - det var jo hendes tæppe ;-). Derefter vaskede jeg tæppet ved 30 grader i vaskemaskine (enderne var hæftet undervejs, så det slap jeg for til sidst). Forinden havde jeg hældt ca. 1 dl eddike i vaskemaskinen for at sikre, at farverne ikke løb sammen.
Da tæppet var vasket, tørretumblede jeg det let ved medium varme i ca. 15 minutter for at få maskerne til at trække sig lidt sammen. Tæppet blev ikke helt tørt, men derefter kunne jeg lægge det til tørre et par dage. 

Facts om sengetæppet:
  • Påbegyndt d. 20. oktober 2013 - afsluttet d. 8. juni 2014 = 232 dage
  • Tidsforbrug: Ca. 235 timer
  • Garnforbrug: Ca. 71 nøgler (det er 12,07 kilometer garn!)
  • Antal masker hæklet med stor kærlighed: 151.616
  • Mål: 2,50 x 2,50 meter
  • Vægt: 3,55 kg
  • Garn: Mayflower 8/4, 100 % bomuld
Opskrift:
Det var svært for mig at finde en opskrift på zig-zag, som jeg både kunne forstå og lide. Jeg prøvede 8 forskellige mønstre, indtil jeg fandt dette mønster, jeg kunne forstå: http://www.garnkusserne.dk/2013/09/zigzag-barnevognstppe-diy.html

Jeg ville dog gerne have lidt større "bølger", så jeg lavede lidt om på opskriften (tilføjede 3 stm på begge sider af "bølgerne"). Ellers har jeg fulgt opskriften i linket herover - dog har jeg naturligvis selv ganget opskriften op, så den passede på størrelsen til mit tæppe. Jeg startede med at lave en hækleprøve, så jeg kunne regne ud, hvor mange masker jeg skulle slå op ud fra min hæklefasthed:


Nu er sengetæppet så færdigt, og min datter blev meget glad, da hun i går fik det i fødselsdagsgave på sin 20 års fødselsdag:


Læg lige mærke til, hvordan Emmas trøje og solbriller på smukkeste vis matcher tæppet :-) Hun har jo også selv valgt farverne på tæppet ;-)

Det varer lige et stykke tid, før jeg kaster mig ud i sådan et projekt igen, men det har absolut ikke afskrækket mig. Mit næste tæppe bliver af slumreslagsen, og det bliver et tæppe til mig selv. Og I kan roligt forvente, at farverne bliver anderledes ;-)

5 kommentarer:

  1. Sikke et arbejde, men hvor er det blevet flot! Jeg kan godt forstå, det vakte glæde hos datteren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Anita. Ja, det var et stort arbejde, men hvis sandheden skal frem, så savner jeg faktisk at hækle på tæppet :-) Der går nok ikke ret lang tid, før jeg går i gang med et tæppe til mig selv :-)
      Kh Lotte

      Slet
  2. Hvor er det tæppe bare blevet fint Lotte. Du kan rolig være stolt af dig selv og datteren glad, men det tror jeg nu også at hun er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Stella! Emma er rigtig glad for tæppet. Og ja - jeg er faktisk lidt stolt af mig selv ;-)
      Kh Lotte

      Slet
  3. Wow - I have a follower from Brazil! Welcome to my blog! Thank you very much for your nice words about my craft. Your blog is very nice too. I cheer for Brazil in the World Championships in football. I hope you win!
    Hugs - Lotte

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)