søndag den 15. januar 2012

Hæklet pude

For tiden er jeg bidt af en gal hæklenål, så jeg hækler, når jeg har et ledigt øjeblik til det. For et stykke tid siden, fandt jeg en opskrift på en hæklet pude her:

http://lutteridyl.blogspot.com/2011/08/opskrift-pa-den-runde-pude-i-kauni.html

Opskriften er nem at forstå og lige til at gå i gang med. Her er min pude:




Til min pude har jeg lavet nogle ændringer i forhold til den originale opskrift:
Garn:
Cotton nr. 8 i ni forskellige farver

Rækker: I forhold til en pude på 40 cm i diameter (købt i Stof og Stil) passede min hæklefasthed bedst med 45 rækker i stedet for 50.

Montering:
Jeg valgte at hækle to stykker og derefter hækle dem sammen i stedet for at sy en bagbeklædning. Jeg hæklede stykkerne sammen med kædemasker (vrang mod vrang) og sluttede arbejdet med en perle, som jeg skulte i en maske. Så kan jeg nemlig nemt pille kædemaskerne op, når puden skal vaskes. Så skal den selvfølgelig monteres igen, men samling med kædemasker giver det bedste resultat, synes jeg. Puden bliver fint rund. Hvis man monterer med stof eller samler med fastmasker, har kanten en tendens til at folde, og det synes jeg ikke er så pænt.

Næste projekt inden endnu en pude er et par grydelapper til køkkenet. Jeg trænger til et håndarbejde, hvor jeg ikke skal sidde og tælle hele tiden :-)

3 kommentarer:

  1. Hej Lotte.
    Fantastisk pude - jeg får helt lyst til at lave en magen til... Men mon jeg ikke lige skal færdiggøre et babytæppe til min nevøs barn, som kommer lige om lidt. Jeg er færdig med strikkeriet, og er i gang med at hækle kant rundt om. Jeg elsker at strikke, men der er nu også noget dejligt afslappende ved at hækle - især hvis det ikke er med meget tyndt garn.
    Hvor er det altså dejligt med din blog, jeg nyder at læse hvergang der er noget nyt.
    Knus og tak for dejlig inspiration.
    Sussi

    SvarSlet
  2. Hej Lotte.
    hvor er den pude fin. God idé med hæklet på begge sider. Den ser frisk og glad ud. Jeg er jo igang med mit babytæppe. Det er ved at være lidt tungt og uhåndterligt, men jeg mangler også kun tre omgange nu.

    SvarSlet
  3. Tak til jer, Sussi og Stella, for jeres pæne ord. Jeg går ud fra, at det er den samme baby, I begge nørkler til? Jeg kan kun sige, at det er et ualmindeligt heldigt barn :-)

    Knus -
    Lotte

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)