lørdag den 11. februar 2012

Islygter

Det er ikke, fordi der ikke foregår noget her på matriklen, at jeg ikke har opdateret min blog. Jeg har bare haft gang i en masse små projekter, som ikke er så interessante at dele her på bloggen. De finder vej herind, efterhånden som jeg får gjort dem færdige. Der er fx gaven til en kollega (den blev færdig i dag, men hun skal lige have den, før jeg deler den her), der er min halvfærdige pude, og der er trøjen til bamsen, som kom med Adam hjem på weekend fra skolen. Der er også mine nye materialer til decouperede lanterner, men det ligger lidt stille i øjeblikket. Men de her er færdige:


Mine islygter! Jeg har fundet mange fremgangsmåder til fremstilling af islygter her på nettet og har prøvet mig lidt frem. Den nemmeste og mest effektive måde har vist sig at være følgende:

1) Tag en plasticspand og hæld ca. 2 cm vand i bunden.
2) Sæt spanden i fryseren i ca. et døgn.
3) Find en mindre beholder (gerne ligeså høj som spanden) og sæt den i midten
    af spanden med fx sten i (for at tynge den ned, når der kommer vand i).
4) Hæld vand i spanden.
5) Sæt spanden i fryseren eller udenfor, hvis det er hård frost.
6) Når vandet i spanden er frosset, tages stenene op af den mindre beholder, og
    der hældes varmt vand i for at løsne beholderen fra isen. Fjern beholderen.
7) Hæld varmt vand uden på spanden for at løsne islygten fra spanden. Tag
    islygten ud af spanden.


Du har nu en islygte med bund og et hul til at sætte et fyrfadslys i. Hyggeligt!

Og så kan I forvente et nyt indlæg i morgen. Der kigger min søn ind på mit virtuelle værelse for første gang :-). Jeg regner også med gavmildt at opdatere bloggen i vinterferien, som jo her i huset (i hvert fald for de fleste af os) ligger i uge 8. På gensyn!

1 kommentar:

  1. Hej Lotte.
    Det er da en knaldgod idé med islygter. Det vil jeg prøve, hvis frosten fortsætter. Jeg har ikke en fryser, jeg kan lave sådan en i.
    Glæder mig til at læse mere i morgen.
    Knus
    Sussi

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)