fredag den 11. maj 2012

Jordbær og rabarber - den perfekte kombi :-)

En gang om ugen får vi en kasse med frugt og grøntsager fra Aarstiderne. Det er altid spændende at se, hvad der er i af lækkerier. Det er manden i huset, der pakker kassen ud (han er køkkenchef her). Han kalder det "my moment of zen" :-). Jeg kan ikke helt sætte mig ind i, at man kan blive helt "høj" af en kasse med frugt og grønt, men det kan han - heldigvis. I denne uge måtte jeg dele hans glæde, for der var RABARBER i kassen! Jeg er vild med rabarber, men har desværre ikke selv rabarber i haven - der er for lidt plads, synes jeg.
Da vi købte ind i dag, købte jeg bl.a. jordbær. Først da jeg kom hjem, fattede jeg, at jeg nu havde ingredienser til den perfekte kombi - jordbær og rabarber - og mens manden lavede aftensmad, gik jeg i gang med en lille dessert og årets første jordbær-/rabarbermarmelade. Og her er resultatet:


Desserten består i al sin enkelthed af lige dele rabarber, jordbær og rørsukker, der har kogt i ca. 15 minutter med ½ stang vanille, smuldrede makroner og lidt flødeskum med vanillesukker. Lidt for sødt, men godt :-)


Marmeladen er også lavet efter pund-til-pund princippet - lige dele rabarber, jordbær og rørsukker, samt ½ stang vanille. Jeg har lavet labels ved hjælp af denne side her - det er ret smart, synes jeg, og jeg kan godt lide at give det hjemmelavede et personligt tvist med emballagen. Der mangler naturligvis et fint stykke stof på låget - det lover jeg at råde bod på til næste gang, jeg kaster mig over det hjemmelavede :-)

2 kommentarer:

  1. Uhhmmmmmm. Tak for linket Lotte.

    SvarSlet
  2. Velbekomme, Stella :-). Jeg synes, det er en smart måde at lave mærkater på.
    Knus -
    Lotte

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)