fredag den 30. november 2012

"Holder I jul?"

Ovenstående spørgsmål overhørte jeg i dag, da jeg var ude at købe ind. En kunde stillede spørgsmålet til kasseassistenten. Jeg tænker, at det var underforstået, at kasseassistenten var muslim. Ikke at jeg kunne se det på hende, for hvordan kan man se på et andet menneske, hvilken religiøs overbevisning vedkommende har? Jeg har da fx ikke tatoveret i panden, at jeg er kulturkristen. Hun havde ikke tørklæde på - så kunne jeg måske også have tænkt, at hun var muslim.

Men bortset fra det - hvorfor stille sådan et spørgsmål - "Holder I jul?" I? Der sad kun én ved kassen. Tænk at blive identificeret med den halve verden i sådan et spørgsmål. Tænk, hvor ekskluderende sådan et spørgsmål kan stilles: I - som i - ikke os. Du er ikke en del af fællesskabet.

Resten af dialogen var meget respektfuld og hverdagsagtig, og jeg tror ikke, at kunden tænkte over, hvad han egentlig (også) fik sagt i den sætning. Men det tror jeg, er rigtig vigtigt at tænke over.

Nå, men her i huset holder vi jul, og som faste læsere vil kunne se, har jeg pyntet lidt op her på min blog i anledning af julemåneden. I dag lavede jeg min kalenderlysdekoration. Den ser sådan ud i år:

 
Jeg holder meget af det naturlige look, så dekorationen består i år af mos, lidt bark, lærkekogler og røde rønnebær. En enkelt skovnisse fra Netto og nogle paddehatte har dog fået lov at snige sig ind også :-)
Kalenderlyset er det samme som altid - lavet af ren stearin.

Vi snydetændte i dag for at nå ned til omkring d. 1.
I aften skal jeg hygge mig med at pakke små pakker ind, så ungernes pakkekalendere kan hænge klar i morgen tidlig. Vi er SÅ klar til december!

Er du også klar?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)