søndag den 3. maj 2015

Ungernes urtehave

Vejret har været helt perfekt kolonihavevejr her i weekenden. Og heldigvis for det, for det var lige i lørdags, at datteren havde et par timer til, sammen med lillebror, at etablere deres fælles urtehave i kolonihaven.

Jeg havde indkøbt de ønskede sager til bedet, og manden og jeg havde hjulpet hinanden med at gøre bedet klar (jeg lugede, manden gravede og gødede og lugede igen ugen efter). Så nu har alle i familien haft fingrene i jorden, og så kan det kun blive godt :-)


Adam lægger de første frø i jorden - en række med høje solsikker og en række med lave solsikker. Emma har fået jord under neglene og overvejer, om hun skal finde et par havehandsker frem :-)


Beskidte fingre er ikke hverdagskost :-D


Adam nyder at være i haven og er god til at styre haveredskaberne.


Billederne snyder lidt, for Emma kom sig hurtigt over de beskidte fingre og lagde en masse frø i jorden.


Så fine var rækkerne, da Emma og Adam var færdige med at så.


Der blev, ud over solsikker, lagt følgende frø og løg i jorden: Radiser, gulerødder, rødløg, almindelige løg, salat og ærter.


Da naboen har kat, lagde vi lige lidt net over bedet. 
Det var en mega hyggelig eftermiddag i kolonihaven. Det er ikke så tit, vi alle er samlet derude, men når det sker, er det skønt.


Tro nu ikke, at det kun var børnene, der var i haven denne weekend. Som det ses her, har manden fx lagt seks rækker kartofler. 123 kartofler var der ialt, siger han. Jeg lover ikke, at han også tæller alle dem, vi graver op i løbet af sommeren :-) 

Det er i øvrigt økologiske kartofler af sorten Sava, vi har valgt at lægge i år. Den er ikke så tidlig. Til gengæld er den ret modstandsdygtig i forhold til diverse kartoffelsygdomme.

4 kommentarer:

  1. Ihhhh hvor det rykker i den lille have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der sker lidt hele tiden :-)

      Slet
  2. Det er altid skønt når man kan lokke ungerne med ud i haven. Jeg forsøger også at indoktrinerer mine, dog med lidt blandet resultat. Måske har høfeber lidt at gøre med sagen.... Den lille er tvangsindlagt, og hun ser ud til at nyde det, i små doser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Adam er også mere eller mindre frivilligt med i haven, men han finder altid på noget at lave, hvis han ikke gider hjælpe os. Fx har farfar lavet ham en flitsbue. Adam tegner også meget, når vi er i haven.

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)