lørdag den 28. februar 2015

AbEN i en feminin udgave

Det måtte jo ske - at abEN kom forbi min hæklenål. Den allestedsnærværende abe, som alle superhæklere med respekt for sig selv på et tidspunkt må overgive sig til og kaste sig ud i at hækle. Alle hæklefora på Facebook har været oversvømmet med netop denne abe. Så meget, at det på et tidspunkt nåede kvalmegrænsen. Nu er det løjet lidt af igen. Og så begynder jeg. Typisk.....

Her er så mit første eksemplar:


Ret så vellykket, hvis jeg selv skal sige det.

Men det sluttede ikke med det. En dejlig kollega, nørkle- og træningssøster gik i går på efterløn. Vi danser på samme hold om tirsdagen, og vi har ind i mellem sammen med de øvrige dansesøstre, taget røven på vores danselærer og iført os strutskørter og leget tutu Tuesday. Det havde jeg også lyst til at markere med min gave til hende. Det gjorde jeg ved at pifte aben lidt op:


Han blev til hun med et par roser i håret og et strutskørt.

Gaven faldt i ualmindelig god jord - blandt andet fordi, Elsebeth har den originale abe hængende derhjemme.


Jeg er meget tilfreds med resultatet, og det bliver helt sikkert ikke den sidste abe, der er hoppet af min hæklenål. Jeg må da helt klart have mindst én selv. Min garnpusher foreslog faktisk også, at jeg burde hækle mange aber i forskellige farver og hænge dem op i træerne i kolonihaven til sommer.
Sjov idé :-)

Og så tænker du måske: "Hvad med en opskrift?" Det er ikke så ligetil, for jeg har mikset lidt, men jeg prøver:

Jeg har brugt Kreaposens opskrift til hovedet. Hele Kreaposens opskrift finder du her.

Jeg har brugt byoestergaards opskrift til kroppen. Hele byoestergaards opskrift finder du her.

Den ekstra underkæbe er hæklet således og syet på efterfølgende:

3 fm i en magisk ring. Vend med en lm.
Lav 2 fm i hver. Vend med en lm.
Fortsæt, så der kommer til at være 3, 6, 9, 12 og 15 fm i omgangene og lav så to omgange lige op.

En rigtig god samlevejledning til aben finder du hos garngrammatik lige her.

2 kommentarer:

  1. Du skal da skrive HVILKE masker Lotte, så vi alle kan følge med. Jeg aner ikke hvad m sådan bare er. En abe med blomster i håret og strutskørt er lige mig. Den "rene" abe er ikke helt lige noget for mig, men med eget indtryk og sjove påhit, SÅ bliver det sjovt, kreativt og unika. SØØØØØØØD awekat. I LOVE.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, ha, ha! Tænk, at jeg bare havde skrevet "masker"! Godt, du er vågen, Stella :-D 1000 tak til korrekturlæseren!
      Ja, jeg syntes også, den trængte til et pift. Jeg har også set dem hæklet med Supermans kostume på - det er sejt.
      Kh Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)