tirsdag den 31. juli 2012

Syltede grønne tomater - og lidt om at kede sig.....

Det skønne ved sommerferie er bl.a., at jeg får slappet så meget af, at jeg har lyst til at prøve nye ting - andre vil måske sige, at jeg begynder at kede mig lidt. Og det er nok sandt. Men ud af kedsomhed kommer ofte nye tanker. Det er også derfor, det fx er sundt for børn at kede sig. Desværre sætter alt for mange forældre og bedsteforældre en stopper for det....... Jeg nyder fx, når min søn siger, at han keder sig. "Find på noget!", siger jeg så. "Men ikke Nintendo, computer, eller film!". Så tarvelig er jeg. Det endte med, at han for to dage siden sad på sit værelse og spillede guitar og mundharmonika - samtidig. I en time. Det var ikke sket, hvis jeg var kommet med et eller andet pædagogisk tilbud.

Nå, det har jo ikke så forfærdeligt meget med grønne tomater at gøre, men det kommer nu! En dag sad jeg i haven og kiggede på mine busktomater, der ikke ville blive røde. Så kom jeg i tanker om, at min mormor plejede at sylte grønne tomater. Jeg tjekkede nettet for opskrifter, og fandt denne her, som jeg lod mig inspirere af. Jeg gik straks i gang, og efter 4 dage prøvesmagte jeg i går mine syltede grønne tomater. Og ved I hvad? Det var den helt rigtige smag :-). Så derfor tør jeg godt dele opskriften (min er rettet lidt til i forhold til den originale) med jer:


Opskrift på syltede grønne tomater:

500 g grønne tomater (gerne samme størrelse) skulles og prikkes med en gaffel. Kog tomaterne i 5 minutter i 5 dl vand og 5 dl økologisk lagereddike.

Syltelage:
½ ltr af kogelagen
500 g lyst rørsukker
1 vanillestang (marv og tom stang)
1 kanelstang (krydderiet - ikke kagen..... :-)
1 stjerneanis
3 nelliker (nellikerne konserverer og er med i stedet for Atamon)

Bland alle ingredienser i en gryde. Kog op og tilsæt tomaterne. Simrer i 7 - 10 minutter efter størrelse. Fisk tomaterne op og kom dem i klargjorte sylteglas. Kog lagen op og fjern eventuelle urenheder (behold dog krydderierne i lagen). Hæld den kogende lage over tomaterne, luk og stil på køl. Trækker 3 - 4 dage før brug.

Til glasset har jeg denne gang brugt disse labels.


Ret smarte, synes jeg. Dog er det en engelsk udgave, så man kan ikke bruge æ, ø og å. Det stiller lidt krav til fantasien :-)


Man kan lave dem i mange udgaver. Her er den udgave, jeg brugte til min jostabærmarmelade.

Kender du i øvrigt jostabær? Det er en blanding af stikkelsbær og solbær. Min svigerfar kalder dem sjalterbær, men det har jeg aldrig hørt før. Har du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)