onsdag den 4. april 2012

FÅRår eller Gud mildner luften for de klippede får

Ingen ferie uden en lille udflugt, og i dag gik turen til Køge Museum, der havde fåreklipning på programmet. Det måtte vi naturligvis se:


Her er fåret og dets 2½ måneder gamle lam før klipningen,



under klipningen,




hvor vinterfrakken langsomt forsvinder. Det gør den brune farve også, for fåret er i virkeligheden sort (og hvidt).
Den brune farve er sort uld, der er bleget af solen.



Så er vinterfrakken væk. Det blev til ca. 4 kg uld, som kan blive til 4 sweatere. Det var så sjovt at se, hvordan fåret nød at blive klippet.
På museet prøvede Adam at lege med tøndebånd og at gå på stylter.
Han var meget optaget af begge dele.




Karin Louw fra Textilgården i Karise, som klippede fåret, havde bl.a. en masse lækkert garn og uldskind med. Hun havde også lavet de skønneste uldengle:


Inde på museet havde de nogle køkkengardiner, som jeg bare må sy til mit køkken en dag. Adam syntes, at køkkenet lignede Pippi Langstrømpes køkken, og hvem vil ikke gerne have sådan et køkken? :-)


Og så spørger jeg bare: Er man ved at være gammel, når ens gamle Irma dukke er kommet på museum??


Dejlig dag på museet. I morgen daffer datteren og jeg en tur til København, hvor vi skal se 'En kongelig affære' og shoppe lidt :-)




2 kommentarer:

  1. Det der fåreklipning er som regel et hit hos børn. lidt voldsomt, meget konkret og et hurtigt synligt resultat. Selv om fårene nyder det bagefter, kan de godt blive lidt flove over deres nøgenhed, især de store Væddere. Glæd jer til filmen, den er altså god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da en fuldstændig fantastisk film! Jeg var i forvejen Mads Mikkelsen fan, og det er jeg da - om muligt - endnu mere nu :-)
      Kh Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)