søndag den 22. april 2012

DIY - decouperede bøjler

What a week! 24 timers undervisning (og forberedelse af denne, naturligvis), seks eftermiddagsmøder, hvoraf jeg var referent ved de tre og efterfølgende skulle hjem og skrive referater og sende ud, svømning med sønnike, arbejdsdag og forårskoncert på sønnikes skole lørdag....... I dag har jeg så brugt et par timer på mig selv. Tænker, det er i orden! Nåh ja, selvfølgelig krydret med tre kogevaske og senere tre finvaske, læggen rent på sengene og oplægning af sønnikes bukser til konfirmationen på næste søndag..... Heldigvis står manden min for måltiderne her i huset :-).

Nå, nu til dagens kreaindlæg: Jeg har produceret fire nye bøjler. Se her:


Og nej - den, der står Lotte på, er ikke til mig selv. Det er en del af en konfirmationsgave. Konfirmandinden skal bl.a. også have denne her, som jeg tidligere har hæklet. Det passer da meget godt sammen, ik'?


Jeg holder så meget af bøjler med et unikt udtryk og gerne med et tvist af romantik eller humor. Fx lader jeg altid en af mariehønsene ligge på
ryggen :-). Jeg vil her forsøge at kaste mig ud i min første DIY (og til nye bloglæsere kan jeg fortælle, at det betyder Do It Yourself - hvor ville jeg gerne selv have haft den oversættelse, da jeg startede med at kigge blogge. Undrede mig længe... :-)

DIY decouperede bøjler:


Materialer:
Ulakeret træbøjle, hvid interieurmaling, malerpensel, serviet, decoupagelim/lak (jeg bruger Royal Coat, Decoupage Finish, 1402 Clear fra Panduro Hobby)

1. Køb/find en gammel ulakeret træbøjle.

2. Mal bøjlen med hvid interieurmaling mindst to gange.
Lad bøjlen tørre mindst tre timer mellem hvert lag.

3. Find en serviet, hvis motiv du vil decoupere på bøjlen.
Hvis du har malet bøjlen hvid, så brug en serviet med hvid baggrund.
Brug motiver, der er små - de egner sig bedst til bøjler.

4. Klip motiverne ud.
Du behøver ikke at klippe helt ind til motivet. Det er ok at lade 2-4 mm hvidt være rundt om motivet.

5. Skil servietlagene fra hinanden.
Du skal kun bruge det yderste, tynde lag, hvor motivet er trykt på.

6. Kom lidt decoupagelim/lak på en pensel.
Smør lidt af det på bøjlen, hvor motivet skal sidde.

7. Sæt motivet på og glat det forsigtigt ud med penslen.
BEMÆRK: Servietten går let i stykker, så brug så få penselsstrøg som muligt.

8. Når du er færdig med at decoupere bøjlen, skal den tørre i ca. 15 minutter.

9. Når bøjlen og servietmotiverne er tørre, kommer du et lag decoupagelim/lak på hele bøjlen. Pas på, det ikke løber. Gentag evt. når første lag er tørt.

10. Bøjlen skal nu tørre et par dage, før du hænger noget på den.

Bare se at komme i gang ;-)



4 kommentarer:

  1. Flotte bøjler og super fed vejledning Tak :-)
    Knus Hanne

    SvarSlet
  2. Tak for vejledning. Det værste ved DIYs er, at der ikke længere er nogen undskyldning for at kaste sig over sagerne selv. selvfølgelig bestemmer man jo selv, meeeeen det trækker jo ofte stærkt med nye finesser og teknikker. Skønt når andre gider dele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tænker at dit barnebarn fra Ribe nemt vil kunne lave smukke bøjler til farmor :-)
      Kh Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)