lørdag den 18. august 2012

God arbejdslyst

I disse dage sidder jeg og skriver årsplaner for det kommende skoleår. 13 af slagsen for 1., 2. og 5. klasse. Jeg synes selv, at jeg underviser i de bedste fag i verden: Dansk, Billedkunst, Musik og Kristendomskundskab. Fag, der interesserer mig. Fag, hvor jeg har mulighed for at se børn knække læsekoden, filosofere om Gud, blande fantastiske farver, der bliver til smukke kunstværker, synge og danse og grine. Bevares - der er også dage, hvor pengene er hårdere tjent. Men på den lange bane er jeg glad for mit job. Som i dag hvor jeg sidder og planlægger sjove, tankevækkende og spændende forløb til det kommende skoleår. Vi skal bl.a. omkring noget med engle, døden, teater og stomp.

I går fik jeg en gave af forældrene til nogle af de elever, jeg underviser i Kristendomskundskab og Musik. Som tak for min arbejdsindsats i 1. klasse og fortsatte arbejde i 2. klasse. Det gjorde mig glad. Se bare her:



Den gave får jeg glæde af længe. Det er godt med lys, når de mørke efterårsaftener sniger sig ind på os. For slet ikke at tale om de mørke, kolde morgener vi har i udsigt. Men det er heldigvis ikke endnu. Men tændes skulle de alligevel i dag.

I morgen skal jeg mødes med søde kollegaer. Vi skal spise kage, bade og grine. Det plejer vi i hvert fald (ok, vi bader ikke altid). Så med gode kollegaer, skønne elever og taknemmelige forældre glæder jeg mig til, at skoleåret for alvor kommer i gang.

Tit siger vi henkastet til hinanden: "God arbejdslyst!" Og det har jeg - god arbejdslyst :-)

4 kommentarer:

  1. Når en lærer får gaver kan man nok godt regne med, at der er gode tanker bag.En lærers gøren og laden og intensionerne bag, kan betyde næsten alt for et andet menneske. Mon ikke vi alle tydeligt kan fortælle om den gode eller sørgelige virkning, af en lærers positive/negative indvirkning på vores forhold til et bestemt fag????? Det lyder så dejligt med dit engagemt og arbejdslyst. den kunne jeg have ønsket, at nogen af egne og mine børns lærerer havde haft. Heldigvis møder de fleste af os også fagfolk som dig og dem glemmer vi sjældent. Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine pæne ord, Stella :-). Du kan tro, jeg også kan huske lærere, der gjorde et stort indtryk på mig. Måske er det i virkeligheden en medvirkende årsag til, at jeg valgte at blive lærer. Mærkeligt nok har jeg ikke nogle negative minder, og mine børn har indtil videre også haft rigtig gode lærere, hvilket jo klart smitter af på deres lyst til at gå i skole :-).
      Kh Lotte

      Slet
  2. Kære Lotte.
    Årsplaner kan være en plage, men - de kan jo også være med til at inspirere en.
    Som jeg har skrevet før (kommenteret på FB) sled jeg med årsplanerne i starten af ferien, sådan har jeg det bedst, for jeg laver alligevel en del forberedelse i løbet af ferien.
    Det er nogle flotte lys - det er så dejligt og livgivende, når man som lærer får en gave. Den seneste gave jeg har fået, er et panelhus som en mor til en af mine tosprogede elever har syet på et sprogkursus.
    Knus Sussi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja, det er rigtig dejligt, når ens indsats bliver påskønnet af forældre.
      Knus - Lotte

      Slet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)