mandag den 3. december 2012

Hjemmesyede julehjerter - DIY

Jeg har for første gang nogensinde syet julehjerter, for jeg er bare ikke typen, der er hverken god til eller vild med at flette dem. Det kan være ok hyggeligt, men når de så er færdige og skal hænges op, skal det altså bare ikke være hos mig - så'n generelt. Jeg skal ikke afvise, at der hænger nogle stykker på juletræet med børnenes navne på, men så hænger det der af nostalgiske årsager :-) Jeg har også en veninde, der har en perlerække af de skønneste, forskellige, fantastiske flettede julehjerter hængende, og dét ser godt ud - når man kan ;-)
 
Nå, men i år blev det altså til syede julehjerter. Af hørlærred og diverse blonder, bånd, snore og knapper. Det var et meget hyggeligt projekt, som jeg kun kan anbefale. Her får du opskriften:
 
DIY - syede julehjerter:
 
Materialer:
1 hjerteskabelon (jeg lavede både en lille og en stor)
Hørlærred
Blonder, snore, bånd
Evt. knapper
Evt. broderigarn, hvis du ønsker at brodere på hjerterne, før de syes sammen
Fyld (jeg har købt en pude med polyesterfyld til 50 kr. i Jysk)
Sytråd/-nål

1) Klip to hjerter ud efter din skabelon.
2) Zig-zag kanterne med symaskine.
3) Find blonde/bånd/knap eller lignende til dit hjerte. Hvis du ønsker at brodere på hjertet, skal det gøres nu. 

4) Sæt blonden/båndet fast med en nål på et af hjerterne. Klip båndet til, så det passer med størrelsen på hjertet. Hvis du også ønsker bånd på den anden side, sørger du for at sætte det andet bånd fast, så det kommer til at sidde overfor hinanden, når du syr siderne sammen.
5) Læg hjerterne retside mod retside.
6) Sy hjerterne sammen på symaskinen (kan også gøres i hånden) - dog ikke dér, hvor der skal sættes snor i, og lad også ca. 2½ cm stå åben på en af langsiderne (her kommer du fyldet i om lidt).

7) Vend retten ud på hjertet.
8) Kom fyld i.
9) Sy hjertet sammen, der hvor du kom fyldet i.
10) Sæt en passende snor i, mens du syr hjertet sammen for oven.

Det er nu tid at beundre dit værk :-)

Sådan kom nogle af mine hjerter til at se ud:

 
Jeg lavede også et helt særligt hjerte:
 
 
Blonden er fra et af min mors gamle underskørter. Jeg har selv brugt skørtet som nederdel i mine yngre dage. Knappen er fra en dukkefrakke, min faster engang syede til en af mine dukker. Og båndet er et par af mine nye mærker med teksten 'Homemade by Lotte'.
 
 
På bagsiden har jeg broderet årstallet.
 
Jeg har jo lavet mange hjerter,
men ét af dem voksede nærmest frem af sig selv:
 
 
Hjertet bor nu hos hende, vi herhjemme kalder for 'Gulddamen'. Hun har bloggen 'Englegården' - derfor skulle hun da have en engel, da jeg besøgte hendes julestue i år. Lige her kan du læse, hvad hun syntes om at få besøg af os, se en fin tegning og se, hvor hjertet nu bor :-)
 
Kig ind igen i aften, hvor jeg præsenterer en jule give away her på bloggen.
Det kan tænkes, at det har noget med hjemmesyede julehjerter at gøre :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)