mandag den 17. december 2012

Hæklede nissepiger

I november hæklede jeg disse to nissepiger til to små piger i familien. Da min datter så dem, udbrød hun: "Mor! Hvorfor har du aldrig hæklet sådan noget til mig, da jeg var lille?" Jeg svarede, at jeg jo ikke hæklede så meget, da hun var lille. Hendes næste kommentar var: "Jeg glæder mig SÅ meget, til jeg får børn! Så skal du hækle små dukker til dem!" Ja, det skal jeg :-) Men det er heldigvis ikke endnu :-)
Amalie og Katrine, som pigerne hedder, blev meget glade for nissepigerne, og de blev straks taget i brug og bor nu i Vinderød.


De fik selvfølgelig mit nye mærke sat pænt ind under skørtet, så Stella gættede helt rigtigt, da jeg i november løftede skørtet for mit mærke. Det kan du se her.


Opskrift? Ja, det er jo lidt vanskeligt med den, for jeg ledte selv efter en god opskrift, men kunne ikke finde en, jeg syntes om. Til sidst valgte jeg at hækle ben, krop, hoved og arme efter bamseopskriften i bogen 'Hæklerummet', som jeg tidligere har hæklet efter og præsenteret her på bloggen. Støvlerne hæklede jeg efter samme princip som julemusenes fødder (se julemusene her). Huen fandt jeg selv på. Skørtet freestylede jeg efter at have talt antallet af masker rundt om maven og slået samme antal luftmasker op og samlet til en ring, som jeg hæklede videre på. Håret er lavet ved at sætte dobbelt garn ind i hvert hul i to rækker på hovedet (det vil sige, at pigerne i virkeligheden har en pænt stor skaldet måne under huen, men det ved kun jeg...... :-). Håret er efterfølgende stylet (hedder det ikke det?) og klippet. Øjne og mund er syet på med brodergarn.

Jeg kunne godt finde på at hækle nogle flere dukker på et tidspunkt. Det er så sjovt at se dukkernes personlighed vokse frem, mens man nørkler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)